ABLE: Assistive Biorobotic Low-cost Exoskeleton

ABLE: Assistive Biorobotic Low-cost Exoskeleton2018-06-10T23:39:10+00:00

Principal Investigator: Josep Maria Font Llagunes
Project Reference: CI17-00009
Funding organization: CaixaImpulse Programme, La Caixa Foundation and Caixa Capital Risc, EIT Health

Duration: 07/2017 – 12/2018
Budget: 70 000 EUR
Project website: https://caixaimpulse.com/en/projects/-/caixaimpulse/project/ABLE
Collaboration with Institut Guttmann Neurorehabilitation Hospital

Abstract

The main objective of the project is the valorisation of a low-cost robotic exoskeleton enabling people with spinal cord injury (SCI) to walk and participate in over-ground gait training. Specific objectives are its usability assessment in patients of Institut Guttmann, and exploring its transfer to the market via existing industrial companies or creating a spin-off. The current prototype consists of a knee-ankle-foot exoskeleton equipped with a motor at the knee, acting as an artificial muscle, and sensors. With this prototype, users unable to activate knee muscles due to the injury, and therefore using a wheelchair in their daily life, are able to walk with the help of crutches. Unlike most exoskeletons available in the market, which are complex, heavy, expensive, and not customized to the patient; the design approach of our device is based on using the maximum of standard orthopaedic components to reduce costs, and adding only the essential actuators and sensors to allow its functionality. This technology will be better accepted by end users, since it will be cheaper, lighter and more aesthetic. The use of the robotic exoskeleton promotes gait functional recovery by neural plasticity, and overall health by decreasing the risk of developing secondary complications and increasing subject’s self-esteem. Therefore, the proposed technology highly contributes to the improvement of the quality of life of patients with SCI and, consequently, to their social and labour integration.

1. Adriana Roberts 7 de August de 2018 at 2:05 - Reply

Hola mi nombre es Adriana y mi esposo tiene paraplegia T4 Completo. De antemano quiero felicitarlos y agradecerles por el trabajo que han logrado con este proyecto. Me parece impresionante cómo avanza la tecnología y me adumbra lo lejos que puede llegar el ser humano con la inteligencia de personas como ustedes.
    Mi esposo y yo Vivimos en USA y me pregunto si existe la manera de obtener Exoskeleton aquí. Cómo podemos conocerlo y acceder a él. También me pregunto si lo venden solo para uso terapéutico o si cualquier individuo puede comprarlo. Mi esposo y yo estamos muy interesados.

• BIOMEC 20 de August de 2018 at 6:57 - Reply

Hola Adriana,
      En primer lugar, muchísimas gracias por el comentario respecto al proyecto ABLE. Nuestra mayor ilusión es que esta tecnología llegue al mayor número posible de personas con lesión medular. En estos momentos, estamos en fase de desarrollo del prototipo comercial para afrontar su certificación como producto sanitario.
      El exoesqueleto ABLE está diseñado para lesiones incompletas que preservan movilidad en la cadera (normalmente lesión en zona entre vértebras L1 y T10). Existen sin embargo dispositivos para la rehabilitación de la marcha de personas con paraplejía, algunos de ellos se pueden consultar a través del siguiente enlace.
      Un abrazo.

2. Jorge 19 de August de 2018 at 17:24 - Reply

Quisiera saber para cuando puede estar disponible al consumidor. Tengo lesion del plexo sacro . Y necesito paliar marcha trendelenburg

• BIOMEC 20 de August de 2018 at 7:13 - Reply

Hola Jorge,
      Muchas gracias por tu mensaje y el interés. En estos momentos el dispositivo aún no se encuentra en el mercado, estamos trabajando duro para que esté al alcance del paciente a la mayor brevedad.
      Hasta el momento no hemos probado el dispositivo en personas con marcha de trendelenburg. Consultaremos con nuestros asesores clínicos sobre la posibilidad de asistir este tipo de marcha mediante el exoesqueleto ABLE, en breve nos pondremos en contacto contigo para informarte.
      Muchas gracias de nuevo y un abrazo.